Monitoring van de bodem en verharding met 3D- grondradar voorkomt hoge kosten
Onderhoud van kunstwerken, zoals bruggen en duikers, en wegen kost veel geld. Onvoorzien onderhoud door bijvoorbeeld ontstane zinkgaten of verzakkingen komt nooit gelegen. Het nauwkeurig voorspellen en beperken van toekomstige onderhoudskosten is belangrijk. Preventief onderzoek wordt daarom steeds meer ingezet. Potentiële problemen wil je in kaart hebben voor er grote uitdagingen ontstaan, zodat preventief onderhoud uitgevoerd kan worden. Vaak met lagere kosten. Met beter inzicht kan preventief onderhoud beter worden ingepland en is het meestal minder verstorend dan noodreparaties.
Door de stabiliteit onder de verharding te waarborgen voorkom je ongevallen en de veiligheid voor omstanders en werknemers wordt beter gewaarborgd.
Inzet van 3D-grondradar voor monitoring
Met onze 3D-grondradar deden we uitgebreid onderzoek voor gemeenten in Nederland. Bijvoorbeeld om afwijkingen onder asfaltwegen te monitoren. Daarmee brachten we zijdelingse verschuivingen in de asfaltlaag en verzakkingspotentieel aan het licht. Met grondradar (GPR) brengen we holtes en verlaagde dichtheid onder verhardingen in kaart. Holtes en verlaagde dichtheid kunnen duiden op het ontstaan van zinkgaten of gebieden die gevoelig zijn voor verzakking. Ook brengt de grondradar in beeld waar de bodem verstoord is of verplaatst, dat kan duiden op eerdere graafwerkzaamheden of natuurlijke veranderingen. De 3D-grondradar geeft gedetailleerde informatie over ondergrondse verstoringen en holtes onder verhardingen en rond kunstwerken.
Voordeel van 3D-grondradar
Het voordeel van onderzoek met de 3D-grondradar is dat er geen gaafwerk nodig is, ook zijn er meestal geen wegafzettingen nodig. De 3D-grondradar wordt voortgetrokken door een voertuig dat toegelaten is op de Nederlandse wegen en met het verkeer mee kan rijden. De 3D-grondradar scant vlakdekkend, zodoende hoeft er ook niet haaks op de weg gereden te worden.